Hovedside » Åpne artikler » VINTERBESKYTTELSE AV ROSER

VINTERBESKYTTELSE AV ROSER

av | 28. oktober 2023 | Åpne artikler

Mange lurer på hvordan og om man bør vinterdekke roser. Det er flere ulike meninger om dette, og noen mener at klimasonen man tilhører og rosens tåleevne, kan være avgjørende for om man bør vinterdekke rosen eller ikke. Noen rosegrupper kan være av den sarte typen, som f.eks. klaserose, stilkroser og storblomstrende stilkroser. Noen av disse kan slite med å klare seg i vårt klima, men likevel er det mange lignende som klarer seg veldig bra i vårt klima.

Mange som bor i de mest utsatte og høye klimasoner (H4-H7/8), velger å dekke rosene sine om vinteren. Det er flere måter å gjøre dette på, og forslagene er mange alt etter hvilken type rose det dreier seg om, hvor du bor i landet, og hva man har av tildekkingsmaterieler.

I soner der det ofte kommer snø før den største frosten, er det flere som velger å dekke rosen godt med snø, men det er ikke alle som får særlig mye snø om vinteren. Mange steder kan barfrosten komme før snøen, og da kan snødekking virker mot sin hensikt.

Striesekker, granbar, hypping av jord med flere, er gode tips/råd for vinterdekking av roser.

Irene Kleppan (leder i Norsk Roseforening avd Oslo og omegn) har skrevet en flott artikkel om dette som du kan finne i heftet «Hvordan lykkes med roser», s. 30. Dette heftet vil du få med på kjøpe dersom du bestiller vår nye Sortsliste for roser. «Hvordan lykkes med roser» inneholder mange andre interessante og lærerike artikler om ulike temaer vi rose entusiaster er opptatt av, som beskjæring av rose, skadedyr, gjødsling, soppsykdommer med mer.

Du kan lese mer om Sortsliste for roser og Hvordan lykkes med roser og evt bestille dette HER