‘Golden Wings’ i hagen, bare fordi insektene elsker den.

av | okt 18, 2021 | Rosens mangfold

Kristin Maute er ivrig i Norsk Roseforening sin Facebook gruppe og legger gjerne ut bilder og innlegg der. Det er mange utrolig flotte bilder hun tar av sine roser og Golden Wings er bare en av dem. Bilder og innlegg er av og med Kristin Maute, «sakset» fra Facebook. Takk for at vi får bruke dine innlegg her på nettsiden, Kristin Maute.

Jeg ønsket meg en fotogen rose!

Planten kjøpte jeg i sommer (2021). Denne rosen er lett å like med sine store, enkle, lysegule kronblader med sine mahognyfargede pollenbærere.

Rosen lukker seg halvveis mot kveld og motsatt bretter seg helt ut i sol. De gule kronbladene lysner litt etter et par dager. Blomsten står ikke lenge, så nyt mens den er der. Tross det gjør ikke den korte  blomstringen så mye.  Den er fortsatt vakkert når kun pollenbærerne står igjen og fortsetter å tiltrekke seg insekter.

Dette har gitt meg mange gode fotoøyeblikk i sommer. Bladverket er ganske lyst.

Det jeg har lest i ettertid er at den sannsynligvis blir rundt 1.50 og at den egner seg godt både alene og som hekk. Det finnes noen ordentlig fine hekkebilder hvis man søker den opp. Ellers medium duft.

Den klassifiseres som en hybrid spinosissima og foredler er Roy E. shepherd, 1956.

Jeg kjøpte den rett og slett fordi den tar seg godt ut, og fordi insektene elsker den.

Den har produsert masse blomster i sommer  (2021) og den vokser fort!