Hovedside » Åpne artikler » Årets Rose 2022🌹

Årets Rose 2022🌹

av | 24. mai 2021 | Åpne artikler

Bli med og nominer Årets rose 2022!

Vi kårer hvert år Årets rose i Norge og de øvrige nordiske landene. Du inviteres herved til å nominere din favorittrose. Vi holder nominasjonene åpne fram til 1. august.

Nominasjonsprosess og -kriterier

Du må være medlem i Norsk Roseforening for å nominere en rose, og hver person kan nominere én rose.
Nominasjoner fra ikke-medlemmer blir ikke vurdert.
Du kan nominere rosen ved å sende e-post til rosebladet@norskroseforening.no eller gjennom en kommentar til det samme innlegget i FB-gruppen Norsk Roseforening.

Nominasjonen må inneholde:
· bilde av rosen
· en kort begrunnelse for hvorfor du mener den bør vinne
Forslag uten begrunnelse og bilde blir fjernet fra kommentarfeltet. Du kan også støtte nominasjoner ved å svare på nominasjonen og begrunne hvorfor du støtter den.

De fem rosene/nominasjonene som utpeker seg mest, blir plukket ut til avstemming og presentert i det neste nummeret av Rosebladet, nr 3 som kommer ut i september.
Etter at de fem finalistene har blitt presentert i Rosebladet, vil vi også legge de ut i Facebookgruppen. Da vil du, som medlem i Norsk Roseforening, kunne stemme på den rosen du mener fortjener å vinne – enten via e-post eller Facebook.
Vi stemmer fram årets rose for 2022.

De norske finalistene til årets rose presenteres i Rosebladet nr 4. 2021.
Årets roser fra alle de nordiske landene presenteres i Rosebladet nr. 1, 2022 som kommer ut i mars til neste år.

Rosekriterier
Kriterier for Årets rose er at den skal være hardfør over store deler av landet, vakker, sunn og dyrkingsverdig. Det må være en rose som ikke nylig har vært Årets rose i Norge. Vi skiller ikke mellom historiske og moderne roser.

Årets roser i Norge perioden 2010 – 2021
2010: ‘Rose de Rescht’
2011: ‘Frühlingsduft’
2012: ‘Thérèse Bugnet’