Hovedside » Åpne artikler » De iøynefallende rosene – innlegg av Dag Lyngar fra Facebook gruppen

De iøynefallende rosene – innlegg av Dag Lyngar fra Facebook gruppen

av | 2. november 2023 | Åpne artikler

I de senere årene har det dukket opp noen helt spesielle og iøynefallende roser på markedet. Blomstene har et distinkt og mørkt øye med vakre pollenbærere og ofte med en krans av helt annen farge ytterst på kronbladene. Fargene er «voldsomme» og står i kontrast til hverandre.
Flere av disse klaserosene viser seg å være mere hardføre enn vi skulle tro. Og mange har meget gode egenskaper. F.eks. blomstrer de kontinuerlig gjennom hele sesongen.

Jeg har gode erfaringer med ‘Eyes for You’ gjennom flere år (James, GB). Ikke minst er det roser som egner seg godt på egen rot (se bildene). Det er etter hvert mange sorter eyes-roser som selges også her i landet.

Man kan godt si at vi står overfor en ny type klaserose. Foredleren Christian Bedard mener disse rosene er en krysning mellom en buskrose og en persisk Hulthemia. I slekten Hulthemia finnes bare én rose – nemlig arten ‘Rosa pessica’. Med det karakteristiske «øyet». ‘Rosa persica’ er å betegne som en «unormal» art av en rose som på et tidspunkt ble plassert i slekten Hulthemia. Opprinnelig hjemmehørende på stepper i Iran og omliggende land.

Det er verdt å merke seg at det snart er 30 år siden det engelske firmaet Harkness fant på å krysse Rosa persica med en annen rose.

Om noen år regner jeg med at de fleste av oss vil ønske en eller flere eyes-roser i hagen vår. Og det har store foredlere og rosefirmaer skjønt, f. eks. Interplant (NL) eller Warner (UK).

Alle ønsker vi en fargerik gladhage.
Kanskje er hulthemiahybridene noe for deg?