Pollinatorvennlige roser

Sommeren 2018 fikk Norge sin nasjonale strategi for å sikre fortsatt mangfold av villbier og andre pollinerende insekter. Åtte departementer står bak. Pollinatorer har en grunnleggende rolle i økosystemene og for matproduksjonen. Internasjonalt er nedgangen i insektbestanden satt på dagsorden av Det internasjonale naturpanelet (IPBES). Alle som forvalter et areal (parker, kirkegårder, hager, barnehager, randsoner) kan være med og utgjøre en forskjell. Vi som rosehageeiere kan være med og utgjøre en forskjell i og med de plantevalgene vi tar.

Bier og humler trenger store mengder pollen for å mate yngelen sin. Tidlig om våren hentes pollen fra hassel og selje. Senere i sesongen er særlig løvetann, hvitkløver, bringebær er viktige pollenkilder.

Pollen er bienes naturlige proteinkilde. Pollen er naturlig rikt på protein, og inneholder i tillegg karbohydrater, vitaminer og mineraler. En bikube bruker faktisk mellom 20 og 30 kg pollen hvert år. Det er spesielt i forbindelse med egglegging og fôring av yngelen at biene bruker pollen. Birøkteren vil i mange tilfeller tilføre pollenerstatning. For å bidra til å gi bier og andre pollinerende insekter variert kost og tilgang på variert næring til forskjellige tider, kan vi passe på å ha et rikt utvalg av blomstrende planter med mye pollen og som blomstrer til ulike tider.

Pollinerende insekter i hagen gir økt avling av frukt og bær. Verdien av pollinatorenes innsats anslås til mellom 2000 og 7000 milliarder norske kroner i året. I tillegg får vi ekstra opplevelsesverdi med insektliv i hagen. På tide å ta pollenkvaliteten med i betraktningen ved valg av planter.

Også roser kan spille en rolle her. Mange gammeldagse og historiske roser med åpne blomster har mye bra pollen å by på. Det samme har villrosene, og mange tidlige kultivarer av disse. I de senere årene har enkle roser blitt populære på grunn av sin naturlige sjarme – og roseforedlere krysser stadig fram nye sorter, nå også enkle roser som remonterer. Merk at ikke alle disse er bra pollenplanter selv om blomstene er åpne. Kronbladene faller av så snart blomsten er pollinert, så enkle roser har i utgangspunktet kortere blomstringstid. Noen av de moderne sortene er lite omsvermet av insekter. Kanskje de mangler pollen? Bevisst strategi for at blomsten skal vare lengre? Her er i alle fall noen eksempler på roser som er mye omsvermet og som er både hardføre og lettstelte og kan dyrkes over nesten hele landet.

Doggrose (Rosa glauca)  Dette er en botanisk art, men ikke opprinnelig hjemmehørende i Norge. Den har et fantastisk blådoggete bladverk og lange greiner, gjerne 3 meter høye etter noen år. Blomstene er ganske små og blomstringen er kort, men busken er omsvermet så lenge det varer – tidlig i sesongen et par uker i mai. Senere på sommeren kommer mange, avlange, oransje, dekorative nyper. Sammen med det flotte bladverket gir det en dyrkingsverdig busk i utkanten av hagen.

Kanelrose(Rosa majalis)
Arten er viltvoksende i det østlige Norge. Den blir en lav busk (0.5-0.8m høy) som brer seg utover med lange rotskudd. I hagene dyrkes også en mer opprett og stivkvistet busk (ca. 2 m høy) med større og mer avrundede blomster enn villarten. Enda vanligere som hagerose er fylt kanelrose i ulike former. Dette er tidligblomstrende busker med små, duskete knapphullsroser, men disse er typisk nok ikke pollenplanter med de tett fylte blomstene.

’Lirosen’. Rosa spinosissima’Altaica’ kan danne store kratt, men det tar mange år.
Disse rosene vandrer gradvis med rotskudd som sender opp en grein med jevne mellomrom. Hver grein lager korte sideskudd og her kommer blomstene, langsmed hele greina. Er det mange greiner, blir det overveldende blomstring, selv om ikke hver enkelt blomst står så lenge. ’Totenvikrosen’ er ganskel lik ’Lirosen’, men blomstene er halvfylte. Senere på sommeren utvikles spektakulære svarte nyper og ofte er det vakre høstfarger på bladverket.

’Alain Blanchard’er et eksempel på en gallicarose med halvfylte blomster. Det er ikke den vanligste sorten å få tak i, men det finnes også mange andre gallicaroser med enkle eller halvfylte blomster. Alle disse er dyrkingsverdige på grunn av blomstenes skjønnhet og duft og tiltrekkende egenskaper for pollinatorer. De er hardføre busker på 1,5 x 1,5 meter og blomstrer overdådig rikt i 3-4 uker i juni-juli, på fjorårets greiner. En annen veldig vakker sort, er ’La Belle Sultane’ med dunkle, enkle blomster. ’Apotekerrosen’ er en annen av disse gallicarosene. De kan finnes på et planteloppemarked nær deg til våren.

‘Lykkefund’, tornefri, velduftende og voksevillig slyngrose

‘Aksel Olsen’ – nært i slekt med ‘Lykkefund’, men har kraftige torner og åpne blomster.

’Lykkefund’er en voksevillig klatrerose som danner tusenvis av halvfylte blomster i juli. Her liker humlene seg. ’Lykkefund’ har også den egenskapen at den avgir bølger av duft gjennom hagen. Det er da vi helst ikke vil reise bort. Det finnes en nært beslektet slyngrose ‘Aksel Olsen’ som oppdaget ‘Lykkefund’. Denne har åpne, enkle blomster

‘Tapis Volant’ – en liten remonterende busk av Louis Lens. Navnet betyr flyvende teppe, man hører busken før man ser den, så mye summer det.

Tekst og foto: Mona Vestli

Artikkelen har tidligere stått i Hva Skjer Akershus 2017, i Hagemessemagasinet 2017 og på Bygg.no
Se også blomstermeny.no for andre pollinatorvennlige planter å bruke i hagen

Kr. 300 per år for enkeltmedlemmer. Familiemedlemmer kr. 450 per år.

• Rosebladet i postkassen 4 ganger i året
  • Invitasjoner til møter, kurs og arrangementer.
  • Full tilgang artikler på nett.